Adam (28) ønsker nå å utvide bil- og motorsykkelverkstedet.
Verkstedet som ligger langs en av de travleste gatene i flyktningleiren trekker kunder fra alle samfunnslag.
Lokale innbyggere i Kakuma, flyktninger, hjelpeorganisasjoner og den kenyanske regjeringen står i kø for å reparere bilene sine. Men det er mer enn den sentrale beliggenheten som gjør at kundene strømmer til verkstedet.
- Noen av kundene våre bor 50 kilometer unna, sier Adam stolt.
Adam er en av fire forretningspartnere som studerte mekanikk ved Flyktninghjelpens utdanningssenter i Kakuma. Kort tid etter uteksaminering åpnet de verkstedet sammen.
Noen av kundene våre bor 50 kilometer unna.Adam Mohamed, eier av Green Mountain Mechanics
Fra Darfur til Kakuma
I startfasen hadde Green Mountain Mechanics ti ansatte. Men etter hvert sluttet noen av mekanikerne i bedriften for å starte nye virksomheter, mens andre bosatte seg i blant annet USA.
Sør-sudaneren Abdulaziz er en av flyktningene som i dag jobber for å utvide verkstedet. Han husker godt militsgruppen Janjaweed og deres brutale angrep mot sivilbefolkningen hjemme i Darfur.
– De kom ridende på hester om morgenen eller kjørende om natten for å brenne ned folk sine hjem. Mine to brødre døde i disse grusomme angrepene, sier Abdulaziz.
– Foreldrene mine forsvant, og jeg så dem aldri igjen, legger han til.
De andre mekanikerne forteller lignende historier.
Sparer til fremtiden
Mekanikerne arbeider seks dager i uken. Dagslønnen mellom 20 og 40 kroner er akkurat nok til å dekke Adams grunnleggende behov. Han prøver å spare penger for å sikre fremtiden sin.
– Det var en klok beslutning å melde seg opp til kurs ved Flyktninghjelpens utdanningssenter. Jeg ser nå at den tøffe studietiden var verdt det, sier han.
En suksessfull bedrift
Mekanikerne tar på seg en rekke utfordrende oppgaver.
– Det enkleste vi støter på er biler som ikke starter. Dette kan vi fikse i løpet av 15 til 30 minutter ved å rense forgasseren eller bytte drivstoffilter, sier han.
Men Adam og kollegaene må ofte reise langt for å kjøpe reservedeler.
- Det mest kompliserte vi gjør er å reparere sprukne motorblokker. Dette kan ta oss tre timer å fikse når vi har alle delene tilgjengelig, forklarer han.
Noen ganger bruker vi våre egne penger når vi reiser for å lete etter deler, men kundene nekter å betale oss tilbake.Adam Mohamed, eier av Green Mountain Mechanics
Ser fremover
Adam håper at de en dag vil ha ressurser nok til å ha et lager med bildeler i verkstedet. Mekanikerne planlegger nå å søke om lån til å kjøpe de mest etterspurte reservedelene.
- Noen ganger bruker vi våre egne penger når vi reiser for å lete etter deler, men kundene nekter å betale oss tilbake, sier Adam.
Flyktninghjelpen jobber med å introduserer mekanikerne til nye markedsmuligheter og potensielle kunder slik at Adam og Abdulaziz kan utvide verkstedet.