Yousef Sarhan er ti år gammel. Han har flyktet fra Syria sammen med familien og bor nå i Beirut. De var alle hjemme den fjerde august i fjor, da det plutselig smalt.
– Mamma satt ute, og pappa sov. Broren min og jeg lå på sengen da vi hørte smellet. Vi løp ut og la oss på bakken. Jeg var livredd, sier Yousef.
Førstehjelp for følelsene
Etter eksplosjonen startet Flyktninghjelpen opp psykososiale behandlingstimer for barn i Beirut. Timene bygger på Flyktninghjelpens Bedre læring-program, og Yousef er en av flere hundre barn i byen som deltar. Han bor nær området som ble rammet av eksplosjonen, og syntes hendelsen var spesielt skremmende.
Noen barn har hatt mareritt og problemer med å sove. Andre har stressreaksjoner og er redde for at det skal smelle igjen. Barn har ofte større vansker med å forstå og bearbeide slike følelser enn det voksne har. Gjennom barnevennlige aktiviteter har behandlingstimene våre hjulpet Beiruts barn med å forstå følelsene sine bedre.
Lærer å forstå følelsene
Chadi Zein er en av tilretteleggerne ved Flyktninghjelpens senter i Beirut. Hver uke tar han imot barn til behandlingsmøter. Når de møter opp, blir barna bedt om å rangere hvordan de føler seg på en skala fra veldig glad til veldig lei seg eller sint.
Chadi forteller at det er gjennom denne typen øvelser at barna begynner å forstå og bearbeide følelsene sine.
– Barna bærer på ulike følelser, men er ikke i stand til å forstå dem, forteller han.
– På senteret lærer de at følelsene deres er helt normale. Noen ganger kan visse hendelser oppleves stressende og skumle, og barna lærer hva de kan gjøre for å håndtere følelsene sine. Denne kunnskapen endrer livene deres.
Barna lærer å ta i bruk disse mestringsstrategiene i dagliglivet, for eksempel når de opplever stressende situasjoner.
– De responderer fantastisk flott på dette. Hvert barn gjør det i sitt tempo og rytme, sier Chadi.
– Det er virkelig en positiv endring. Barna får verktøy til å mestre konfliktsituasjoner bedre. De lærer å håndtere sinne, frykt og tanker som endrer seg.
Dette burde alle lære
Mestringstimene er tilgjengelige for barn mellom fire og fjorten år. Områdene som ble hardest rammet av eksplosjonen er multikulturelle, og så langt har vi hatt libanesiske, syriske, irakiske, sudanske, palestinske og filippinske barn i timene. Foreldre blir oppfordret til å melde barna sine på, hvis de tror det vil hjelpe dem.
– Foreldre har kommet til meg og spurt hva jeg gjør med barna deres. De opplever at de er helt forandret. Det de ser er barnets emosjonelle utvikling, sier Chadi stolt.
For mange syriske flyktningbarn utløste eksplosjonen traumatiske minner fra krigen i Syria. I tillegg opplever barna i Libanon, som barn i hele verden, at koronapandemien har endret hverdagen drastisk.
Chadi mener man bør lære barn å håndtere uventede og traumatiske hendelser fra tidlig alder.
– Disse metodene er noe av det viktigste barna lærer, ikke bare i vanskelige tider. Denne typen undervisning burde foregå på skoler verden over. Det ville bidratt til å oppnå fred i verden.
***
Vår respons på eksplosjonen i Beirut har blitt muliggjort takket være generøs støtte fra våre givere. Vi vil gjerne også takke det norske utenriksdepartementet, Europakommisjonens avdeling for utenlands humanitær bistand og sivil beskyttelse og Tyskland, England og Frankrikes utenriksmyndigheter, for deres støtte.