
— Vi måtte flykte fra kampene i landsbyen vår, sier Jasmin.— Krigen varte lenge og foreldrene mine kunne ikke sende meg på skolen.
I en alder av 15 år går hun i tredje klasse på barneskolen i Dékoa, en landsby i Den sentralafrikanske republikk (SAR).
— Jeg henger litt etter, innrømmer hun. Men jenta er stolt over å gå på skolen igjen.
— Vi klarte det! roper Jasmin og klassekameratene i kor. Tredjeklassingene er et sted mellom åtte og femten år gamle. Mange måtte avbryte skolegangen som følge av voldshandlinger. I 2017 har væpnede kamper i øst og nord i landet økt, og vold har atter en gang tvunget familier til å flykte fra hjemmene sine. Rundt 350 skoler har måttet stenge, på bekostning av fremtiden til 400.000 barn.

Tar igjen medelevene sine
— Krigen frarøver altfor mange barn retten til utdanning, forklarer Fiston Koyamoussa, utdanningskoordinator i Flyktninghjelpen.
— Etter å ha gått glipp av mange år med skolegang er det vanskelig å komme inn i det formelle skolesystemet igjen.
Flyktninghjelpen har startet et intensivkurs for barn som har vært borte fra skolen over lang tid, eller som aldri hadde mulighet til å begynne på skolen.
— Her setter vi elevene i fokus slik at de kan ta igjen de årene de har mistet, sier Koyamoussa.
Etter syv måneder med intensivkurs kan elevene gjøre som Jasmin, og hoppe rett inn i tredje klasse.
— Ved å sikre at de ikke starter på et veldig lavt klassetrinn, øker vi sjansen for at de faktisk fullfører grunnskolen, fortsetter Koyamoussa.

Tilrettelagt støtte
Bare noen meter unna den overfylte offentlige skolen i Dékoa, begynner rundt 100 barn på intensivkurset. De er delt inn i tre klasser, og hver klasse har to lærere som veileder dem gjennom et hav av informasjon.
Mange har aldri gått på skole. Noen har problemer med å konsentrere seg.
—Mange av disse barna har opplevd ting som barn aldri burde oppleve, sier Marie JoséeNgaloa, en av lærerne.
— Som lærer må vi stille barna mange spørsmål, slik at de kan føle seg trygge og dele tankene og bekymringene sine.
Hun gjentar tålmodig navnet på fargene i SARs flagg, mens barna tegner flagget på hver sin tavle. En annen lærer setter seg ned med elevene som trenger ekstra hjelp.
Mange av disse barna har opplevd ting som barn aldri burde oppleve.Marie Josée Ngaloa, lærer ved Flyktninghjelpens utdanningssenter i Dékoa, Den sentralafrikanske republikk.

Fremtidig professor?
Tolv år gamle Dela Vendredi er en av barna som nettopp har begynt på intensivkurset. Han og de eldre søstrene hans måtte flykte hjemmefra etter at faren og broren ble drept.De bor nå sammen med besteforeldrene i Dékoa.
— Besteforeldrene mine har ikke klart å få meg inn i skolen før nå, forklarer han.
Gutten ønsker å begynne på barneskolen, men for å fullføre, har han ikke tid til å begynne i førsteklasse sammen med seksåringer.
— Jeg har lyst til å bli professor, sier han med et smil.
På barneskolen ved siden av drømmer Jasmin om å jobbe for staten.
— Jeg har klart å komme inn i det formelle skolesystemet fordi lærerne på intensivkurset er flinke.
—Det var de som som ga meg tilstrekkelige kunnskaper til å komme videre, sier hun.
