1 million barn og unge på skolebenken

Publisert 07. sep. 2015
Gjennom kampanjen 1 million vil Flyktninghjelpen bidra til at én million barn i kriser får utdanning – hvert år.

Vår visjon

Alle fordrevne og konfliktrammede barn og unge skal få innfridd sin rett til utdanning i krisesituasjoner.

Tre mål for 1 million  

  • Innen utgangen av 2018 skal en million barn og unge på flukt ha fått skoleplass.  
  • Etter at målet er nådd i 2018, skal en million barn og unge sikres kvalitetsundervisning hvert år gjennom Flyktninghjelpens skoleprogrammer.   
  • Et overordnet mål er økt tilgang til kvalitetsutdanning og undervisning for barn og unge I alle faser av kriser og nødsituasjoner som følge av krig og konflikt.

Photo: NRC/Shahzad Ahmad.

Slik skal vi gjøre det

For å nå dette ambisiøse målet skal Flyktninghjelpen fokusere på fem områder:  

  • Å påvirke utdanningspolitikk og praksis  
  • Innovasjon  
  • Kapasitetsbygging  
  • Partnerskap og samarbeid på tvers av sektorer   
  • Integrasjon

Vi vil ha en helhetlig tilnærming der vi støtter, involverer og samarbeider med både sentrale utdanningsmyndigheter, utdanningspersonell,  foreldre og lokale myndigheter i de aktuelle landene. Flyktninghjelpen arbeider også med politisk påvirkningsarbeid for å nå den internasjonale målsetningen om at fire prosent av alle humanitære midler skal gå til skoleprosjekter.

Målgrupper

Flyktninger og internt fordrevne er Flyktninghjelpens hovedmålgruppe.  Målgrupper for 1 million er fordrevne og konfliktrammede barn i skolealder (6-18 år) og ungdom (15-24 år).

  • Barn uten skoletilbud
    Flyktninghjelpens utdanningsprogrammer har et spesielt fokus på de som er ute av skolen, og prioriterer de mest sårbare blant barn og unge i kriser. 
  • Minoriteter
    Dette kan være etniske minoriteter og urbefolkning, barn som har vært tvangsrekrutterte, unge mødre og barn med funksjonsnedsettelse.
  • Like muligheter for gutter og jenter
    Flyktninghjelpen legger spesielt vekt på å fremme like utdanningsmuligheter for jenter og gutter. Vi vet at jenter er underrepresenterte i utdanningssystemet i de fleste av landene hvor Flyktninghjelpen opererer.
  • Lærere i kriseområder
    For å løse den globale lærekrisen må vi gi lærere god opplæring, motivere dem i arbeidet, , adekvate lønninger og støtte i arbeidet sitt gjennom gode utdanningssystemer.