
Vår visjon
Alle fordrevne og konfliktrammede barn og unge skal få innfridd sin rett til utdanning i krisesituasjoner.
Tre mål for 1 million
- Innen utgangen av 2018 skal en million barn og unge på flukt ha fått skoleplass.
- Etter at målet er nådd i 2018, skal en million barn og unge sikres kvalitetsundervisning hvert år gjennom Flyktninghjelpens skoleprogrammer.
- Et overordnet mål er økt tilgang til kvalitetsutdanning og undervisning for barn og unge I alle faser av kriser og nødsituasjoner som følge av krig og konflikt.
Photo: NRC/Shahzad Ahmad.
Slik skal vi gjøre det
For å nå dette ambisiøse målet skal Flyktninghjelpen fokusere på fem områder:
- Å påvirke utdanningspolitikk og praksis
- Innovasjon
- Kapasitetsbygging
- Partnerskap og samarbeid på tvers av sektorer
- Integrasjon
Vi vil ha en helhetlig tilnærming der vi støtter, involverer og samarbeider med både sentrale utdanningsmyndigheter, utdanningspersonell, foreldre og lokale myndigheter i de aktuelle landene. Flyktninghjelpen arbeider også med politisk påvirkningsarbeid for å nå den internasjonale målsetningen om at fire prosent av alle humanitære midler skal gå til skoleprosjekter.
Målgrupper
Flyktninger og internt fordrevne er Flyktninghjelpens hovedmålgruppe. Målgrupper for 1 million er fordrevne og konfliktrammede barn i skolealder (6-18 år) og ungdom (15-24 år).
- Barn uten skoletilbud
Flyktninghjelpens utdanningsprogrammer har et spesielt fokus på de som er ute av skolen, og prioriterer de mest sårbare blant barn og unge i kriser. - Minoriteter
Dette kan være etniske minoriteter og urbefolkning, barn som har vært tvangsrekrutterte, unge mødre og barn med funksjonsnedsettelse. - Like muligheter for gutter og jenter
Flyktninghjelpen legger spesielt vekt på å fremme like utdanningsmuligheter for jenter og gutter. Vi vet at jenter er underrepresenterte i utdanningssystemet i de fleste av landene hvor Flyktninghjelpen opererer. - Lærere i kriseområder
For å løse den globale lærekrisen må vi gi lærere god opplæring, motivere dem i arbeidet, , adekvate lønninger og støtte i arbeidet sitt gjennom gode utdanningssystemer.