
– Vi trekker disse trollmeldingene fram i lyset fordi vi ønsker å sette fokus på hvordan vi ønsker å snakke om medmennesker og til hverandre, sier Gro Kirkeby, som er ansvarlig for sosiale medier i Flyktninghjelpen.
Daglig følger hun med på diskusjonene blant annet på Flyktninghjelpens egne sider på sosiale medier.
– Mennesker som med nød og neppe har unnsluppet bomberegnet i Syria eller mistet familiemedlemmer på flukt i Irak, blir kalt «jævelskap» og blir bedt om å «dra til helvete». Slike meldinger er direkte sårende, undergraver folks menneskeverd og ødelegger kvaliteten i debatten, sier Kirkeby.
Flyktninghjelpen oppfordrer i kampanjen folk til å være med å gjøre noe med de hatefulle ytringene og å dele sine meninger ved å bruke hashtaggen #trollmelding.
– Vi er nødt til å reagere når kommentarfeltene blir en arena for generaliseringer, hat og fordommer, sier Kirkeby.
– Det kan fort bli langt fra tastaturet til de menneskene som omtales, og vi vil minne om at det er medmennesker som deg og meg disse kommentarene handler om. Ved å sette kommentarene direkte opp mot bilder av menneskene det gjelder, blir virkeligheten det snakkes om tydeligere. Vi håper det kan få folk til å stoppe opp og reflektere over ordene de bruker, sier Kirkeby.
Fakta om kampanjen:
- Annonsene er en del av kampanjen #Trollmelding, hvor Flyktninghjelpen ønsker å bidra til en bredere debatt om hvordan vi snakker om medmennesker og til hverandre.
- Mer informasjon om kampanjen og hvordan man kan engasjere seg finner du her
- Annonsene ble publisert digitalt i VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad og Adresseavisen skjærtorsdag 29. mars – 30. mars og på VG Snapchat 29. mars.
Til redaksjonen:
Flyktninghjelpen har talspersoner tilgjengelige for intervju.
For intervju eller mer informasjon, vennligst kontakt:
Flyktninghjelpens medietelefon: info@nrc.no, +47 905 62 329